سیم پیچی دینام کولر در یزد
سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی یکی از مشکلات اساسی است که موجب روشن نشدن کولر میشود و عملا کارکرد این وسیله سرمایشی را مختل خواهد کرد؛ در این شرایط لازم است سیم پیچی دینام کولر عوض شود. سیم پیچی موتور کولر آبی یکی از امور تخصصی است که نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد؛ با توجه به اینکه نوع سیم پیچی دینامهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و همچنین بهدلیل حساسیت و اهمیت این قطعه در سیستم کولرهای آبی، باید بهشکل کاملا اصولی و درست انجام شود. در غیراینصورت ممکن است بهدلیل خطا در سیم پیچی، مجبور به تعویض دینام شویم که مستلزم صرف هزینه بیشتر است.
متخصصان شرکت یزد سرویس با ارائه خدمات سیم پیچی موتور کولر، سیم پیچی انواع الکتروموتورهای جریان مستقیم (DC)، الکتروموتورهای جریان متناوب تک فاز و سه فاز (AC) و الکتروموتورهای یونیورسال (AC/DC) را انجام میدهند.
شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت سیم پیچی دینام کولر از متخصصان، هماکنون سفارش خود را از طریق کلیک روی گزینه «شروع کنید» در کادر پایین صفحه ثبت نمایید. همچنین میتوانید در تمام روزهای هفته حتی ایام تعطیل از ساعت 8 الی 21 با شماره سراسری 09135576056 تماس بگیرید تا کارشناسان یزد سرویس ، شما را راهنمایی نمایند.
چرا سیم پیچی دینام کولر میسوزد؟
دلایل مختلفی را میتوان نام برد که موجب سوختن سیم پیچی دینام کولر و تعمیر کولر میشوند، اما مهمترین آنها عبارتند از:
- نوسانات شدید جریان برق
- اتصالی سیمهای متصل به ترمینال
- قطعی سیم پیچی راهانداز
- سولفاته شدن سیمها
- خیس شدن دینام کولر
- سفت بودن بیش از حد تسمه دینام
- خراب شدن بوش و بلبرینگ دینام
- خرابی کلید گریز از مرکز دینام
- سرویس نشدن بهموقع کولر آبی
قیمت سیم پیچی موتور کولر
هزینه سیم پیچی موتور با توجه به چند عامل اصلی که در تعیین هزینهها بسیار موثر هستند، محاسبه میشود. این عوامل مهم شامل موارد زیر است؛
- قدرت دور موتور
- کیفیت و مرغوبیت سیم
- نوع جنس سیم
- نوسانات قیمت در بازار
1. تاثیر قدرت دور موتور بر قیمت سیم پیچی دینام کولر
قدرت دور موتور و تعداد دورهای سیم کویل از موارد مهمی است که علاوهبر زحمت بیشتر، مواد اولیه و سیم بیشتری مصرف خواهد کرد. بنابراین نوع موتور ( یک سوم، یک دوم و سه چهارم) که با عنوان قدرت موتور معرفی میشود و در مصرف میزان آلیاژ مورد نیاز موثر است، یکی از فاکتورهای مهمی است که در تعیین قیمت سیم پیچی دینام کولر تاثیر دارد.
2. تاثیر کیفیت و مرغوبیت سیم بر هزینه سیم پیچی موتور
کیفیت و مرغوبیت سیمها عامل دیگری است که در تعیین قیمت سیم پیچی کردن کولر موثر است. در سرویس سیم پیچی موتور کولر شرکت یزد سرویس ، تمامی تکنسینها متعهد هستند که از مواد اولیه و اجناس مرغوب و استاندارد استفاده نمایند. از این رو، این ضمانت در ارائه این سرویس وجود دارد که از سیمهای باکیفیت برای سیم پیچی جدید استفاده خواهد شد.
3. تاثیر نوع سیم بر قیمت سیم پیچی دینام کولر
در سیم پیچی الکتروموتور، دو نوع سیم مسی و آلومینیومی کاربرد دارند. البته بهترین نوع سیمی که میتوان در سیم پیجی موتور کولر استفاده کرد، سیم مسی است که نسبت به سیم آلومینیوم مقاومت بالاتری در برابر سولفاته و اکسید شدن دارد. اما در کنار سیمهای مسی، سیمهای آلومینیوم در سالهای اخیر کارایی بالایی در سیم پیچی دینام پیدا کردهاند.
مزیتی که سیمهای آلومینیوم نسبت به سیمهای مسی دارند، در قیمت آنها است و موجب میشود که قیمت سیم پیچی دینام کولر مقرونبه صرفه باشد. البته در نهایت انتخاب هریک از این موارد با سفارشدهنده است و تکنسین سیم پیچی دینام با ارائه راهنمایی در این موارد، نظر سفارش دهنده را جویا خواهد شد و مطابق آن عمل خواهد کرد.
4. نوسانات بازار و هزینه سیم پیچی موتور سوخته کولر
یکی از مهمترین فاکتورهای اساسی که در تعیین قیمت سیم پیچی دینام کولر، تاثیر مستقیم دارد، نوسانات بازارهای جهانی است. با توجه به اینکه قیمت مس با نرخ جهانی آن محاسبه میشود، متاسفانه هرگونه تغییر و نوسان در قیمتگذاری مواد اولیه، روی قیمت سیمهای مورد نیاز برای سیم پیچی دینام کولر هم موثر است.
علیرغم موارد متغیری که بهعنوان عوامل تاثیرگذار بر قیمت سیم پیچی دینام کولر ذکر شد، برای اینکه شما بتوانید برآورد اولیه ازهزینهها داشته باشید، شرکت یزد سرویس با توجه به تعرفههای مصوب قانونی بهصورت حدودی بازه بهترین قیمت سیم پیچی موتور کولر آبی را در نظر گرفته است که شامل حداقل و حداکثر هزینهها میشود و در بالای همین صفحه قید شده است. علاوهبر این، شما میتوانید برای استعلام قیمت سیم پیچی دینام کولر با توجه به مشخصات کولر خود، با متخصصان یزد سرویس در تماس باشید و هزینه قطعی را جویا شوید.
برای این کار، ابتدا سفارش خود را از طریق دکمه «شروع کنید» در کادر پایین صفحه ثبت نمایید تا پروفایل متخصصان و تکنسینهای سیم پیچی موتور کولر شرکت یزد سرویس برای شما نمایش داده شود. قابل ذکر است که ثبت سفارش و مشاوره با متخصصان کاملا رایگان است و درصورت عدم توافق، میتوانید بدون پرداخت هزینهای سفارش خود را لغو نمایید.
نقش دینام در سیستم خنککنندگی کولر آبی چیست؟
سیستم کولر آبی بر پایه فرایند تبخیر آب طرحریزی شده است. یعنی با تبخیر آب در داخل این سیستم، هوای خروجی از آن خنک میشود. در کنار سایر اجزای داخلی کولر آبی، دینام کولر را میتوان مهمترین بخش این دستگاه معرفی کرد؛ زیرا اگر دینام از کار بیفتد، کولر آبی عملا قابل استفاده نخواهد بود. کارکرد دینام کولر آبی ، با ایجاد نیروی الکترومغناطیسی و به حرکت درآوردن فن کولر، در روند خنککنندگی هوا بسیار موثر است. دینام کولر آبی دارای بخشهای مختلفی است.
این بخشها شامل کلید گریز از مرکز، پرههای خنککننده سر روتور، خازن راهانداز و همچنین سیم پیچ راهانداز و بخشهای دیگر میشود که خرابی هریک از این اجزاء موجب از کار افتادن دینام خواهد شد.
انواع سیم پیچی دینامهای AC
اگرچه نوع کارکرد انواع دینام در سیستم تمامی کولرهای آبی یکسان است؛ یعنی این قطعه با نیروی گریز از مرکزی که ایجاد میکند، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و با استفاده از جریان برق، فن دستگاه را به حرکت درمیآورد. اما با توجه به نوع راهانداز دینام، نوع سیم پیچی کولر آبی تفاوتهایی باهم دارند که متخصص سیم پیچی الکتروموتور باید به این موضوع توجه کند.
سیم پیچی دینام کولر دارای خازن
در دینامهایی که مجهز به خازن راهانداز هستند، 4 سیم پیچ وجود دارد و اصلیترین بخشهای آن شامل سیم پیچی اصلی، سیم پیچی کمکی و خازن است. در این دینامها، سیم پیچ کمکی و خازن در حالت سری تعبیه شدهاند و با روشن شدن کولر، هر دو فعال میشوند. بعد از تنظیم سرعت در دورهای کند یا تند، سیم پیچ اصلی هم وارد مدار میشود. نکته اصلی در خصوص دینامهایی که خازن راهانداز دارند این است که خازن همواره فعال میماند و هیچگاه از مدار خارج نخواهد شد. همین امتیاز موجب میشود که با نوسانات برق، شاهد سوختگی سیم پیچ دینام نباشیم.
سیم پیچی کولر با سیم پیچ راهانداز
در دینامهایی که مجهز به سیم پیچ راهانداز هستند، سیم پیچی طراحی شده کمی متفاوت است. در این نوع دینامها سیم پیچ راهانداز و سیم پیچ اصلی (دور تند) در حالت موازی قرار گرفتهاند و همزمان فعال میشوند؛ پس از اینکه دور موتور به مرز 75 درصد سرعت نامی (سرعت طراحیشده) برسد، سیم پیچ راهانداز از مدار خارج خواهد شد. اگر کولر را در دور کند روشن کنید، زمانی که سرعت دینام به 75 درصد سرعت نامی برسد، هر دو سیم پیچ راهانداز و سیم پیچ دور تند از مدار خارج خواهند شد و تنها سیم پیچ دور کند به کار خود ادامه خواهد داد.
انواع سیم پیچی دینامهای دارای سیم پیچ راهانداز
دینامهایی که خازن ندارند و با سیم پیچ راهانداز فعال میشوند، در حالت کلی 3 نوع سیم پیچ دارند که عبارتند از:
- سیم پیچ راهانداز
- سیم پیچ دور کند
- سیم پیچ دور تند
نحوه سیم پیچی دینام کولر آبی
متخصص سیم پیچی دینام کولر باید اطلاعات کافی در خصوص سیم پیچی الکتروموتورهای مدلهای مختلف از جمله جریان مستقیم، جریان متناوب (تک فاز و سه فاز) و الکتروموتورهای یونیورسال داشته باشد. همچنین لازم است که نحوه محاسبات قطر سیم پیچ موتور از جمله موتورهای AC و موتورهای 1400 و 3000 دور سه فاز و تک فاز را بداند.
زیرا محاسبه دیاگرام و تعداد دور سیم پیچیهای استاتور یکی از مبانی تخصصی سیم پیچی دینام کولر است که نیاز به دانش و مهارت دارد. با توجه به توضیحاتی که در خصوص سیم پیچی انواع مختلف دینام بیان شد، ممکن است در بعضی موارد روش کار تفاوتهایی با یکدیگر داشته باشد. اما در حالت کلی سیم پیچی موتور کولر طی مراحلی که در ادامه شرح خواهیم داد، انجام میشود؛
مرحله اول – خارج کردن موتور و باز کردن سیم پیچ قبلی
پس از اینکه موتور از داخل کولر آبی خارج شد، متخصص سیم پیچی موتور کولر آبی باید قطعات داخلی آن را از هم جدا کند تا به سیم پیچی دستگاه دسترسی داشته باشد. در ابتدا باید آرمیچر از استاتور جدا شود که مرحله حساسی است و با توجه به مغناطیسی بودن این قطعه، متخصص باید مراقب باشد که قطعات و برادههای فلزی با آن تماس نداشته باشد. بعد از این مرحله باید با احتیاط شیارهای فلزی کمی باز شوند تا دسترسی به سیم پیچی آسانتر شود.
مرحله دوم – قطع کردن سیم پیچی معیوب قبلی و عایقبندی
تکنسین سیم پیچی الکتروموتور با در نظر گرفتن تعداد سیمهای کویل و دور سیم پیچی، سیمهای قبلی را که معیوب و سوخته هستند را قطع خواهد کرد. مهمترین نکته در این بخش، عایقبندی شیارهای دینام است. ابتدا لازم است عایقهای سیم پیچی قبلی خارج شوند و مجددا کاغذهای عایق جدید در شیارها قرار بگیرند.
مرحله سوم – سیم پیچی جدید موتور کولر
برای اینکه سیم پیچی جدید، بهخوبی جایگزین سیم پیچی قبلی شود و مشکلی در کارکرد دینام بهوجود نیاید، تکنسین باید به نوع جنس، ضخامت، وزن سیم و همچنین تعداد دور سیمهای کویل قبلی توجه داشته باشد و از موارد کاملا مشابه برای سیم پیچی جدید استفاده کند. در غیراینصورت ممکن است دینام بهدرستی کار نکند. نکته حائز اهمیت دیگر در سیم پیچی جدید، روش صحیح سیم پیچی است که باید قسمت انتهایی و بخش ابتدایی کلاف بهخوبی به شیارهای دینام متصل شوند تا مدار بهشکل اصولی کامل شود و قطعی در بخش لبههای شیار وجود نداشته باشد.
مرحله چهارم – تست کارکرد دینام و نصب آن روی کولر
بعد از به پایان رسیدن سیم پیچی، قبل از اینکه موتور روی کولرنصب شود، ابتدا تست خواهد شد. در این مرحله هرگونه اشکالی که در محور موتور و دور سیمهای کویل وجود داشته باشد، بهخوبی بررسی شده و برطرف میگردد. پس از اطمینان از صحت سیم پیچی و کارکرد صحیح آن، موتور در جای خود نصب میشود.